Metaphorical Thinking : تفکر استعاری

در ديگر دنياها بگرديد، بنگريد، بشنويد و بپرسيد. سپس به دنياي خود باز گرديد و از مفهوم هاي تازه، راهي نو براي انجام كارهايتان بسازيد. چارلز هندی

۶۶. ذهنت را بيدار كن
ساعت ٩:٠٠ ‎ق.ظ روز ٢٢ آذر ۱۳۸٦ 

  

چرا ما خلاق نيستيم؟ 

به نظر مي رسد همه چيز رو به راه است. پس چرا آنچه در گذشته به نحوي انجام مي شده را تغيير دهيم؟ چرا قواعد را عوض كنيم؟ چرا ريسك كنيم و مسخره شويم؟

چرا بايد خلاق باشيم؟

وقتي همه چيز تغيير مي كند، وقتي اطلاعات جديد بدست مي آيد و... ديگر راه حل هاي ديروز پاسخگوي مسائل امروز نيستند. علاوه بر اين، بخاطر لذت بخشي و رضايت ذهني حاصل از زايش تفكر خلاق!

پس چرا خلاق نيستيم؟

براي كارهاي روزمره كه نيازي به خلاقيت احساس نمي كنيم. نظام آموزشي هم كه تفكر خلاق را به ما نياموخته (و حتي گاهي با آن مبارزه كرده است). بنابراين سيستم باورهاي ما مانع آن مي شود و عقايد ما ذهنمان را قفل مي كند.

قفل ذهني ديگر چيست؟

يك چيزي است كه ذهن را قفل مي كند!

مثل «قفل پاسخ درست»:

نظام آموزشي ما طوري تنظيم شده كه رسيدن به يك پاسخ درست را هدف قرار مي دهد، در صورتي كه زندگي پر از ابهام است و (بسته به اين كه دنبال چه باشيم) جواب هاي درست بسياري در هر مورد وجود دارند.

« . » چيست؟ تقريباَ تمام بچه هاي دبيرستان در پاسخ به اين سوال مي گويند: اثر قلم بر صفحه. اما بچه هاي پيش دبستاني جواب هاي مختلف بسياري دارند: پشه، ته سيگار، خال، فيلي در دوردست، ميخ و...

به ما آموخته اند چگونه پاسخي درست را بيابيم، اما قدرت يافتن بيش از يك پاسخ را از ما گرفته اند. و اين امر (كه براي ما دروني شده) در تمام شئون زندگي مان بصورت ناخودآگاه مانند يك قفل عمل مي كند!

مثلاً ديگر چه قفل هايي هست؟

منطقي نيست؛ تبعيت از قواعد؛ واقع گرا باشيد؛ بازي بي فايده است؛ مربوط به حوزه تخصصي من نيست؛ پرهيز از ابهامات؛ احمق نشو؛ اشتباه جايز نيست؛ و من خلاق نيستم. اين قفل ها، عناوين فصل هاي دهگانه كتاب زير هستند:

  

ذهنت را بيدار كن: چگونه مي توانيد خلاق تر باشيد؟ (راجر فُن اوخ)

ترجمه ثريا شنتيائي، ويرايش غلامرضا آذر هوشنگ

تهران: مركز آموزش و تحقيقات صنعتي ايران، 1380

« فهرست مندرجات كتاب »

  


کلمات کلیدی: