Metaphorical Thinking : تفکر استعاری

در ديگر دنياها بگرديد، بنگريد، بشنويد و بپرسيد. سپس به دنياي خود باز گرديد و از مفهوم هاي تازه، راهي نو براي انجام كارهايتان بسازيد. چارلز هندی

71. تریز
ساعت ۱:۱٩ ‎ب.ظ روز ٢٤ بهمن ۱۳۸٦ 

  

ما در حالت طبیعی بسیاری از مسائل خود را بصورت مقایسه ای حل می کنیم. یعنی ابتدا مسئله خود را به یکی از مسائل مشابهی که برای ما شناخته شده است، مرتبط کرده و سپس از طریق مقایسه، در جستجوی رسیدن به جواب مسئله خود برمی آییم.

جنریش آلتشولر (Genrich Altshuller) در تئوری حل ابتکاری مسئله یا تریز (TRIZ) همین استراتژی را بصورت علمی تبیین کرده و به ما هدیه می کند. او و پژوهشگران تریز در جستجوی یافتن اصول جهانی ابداع (و در حقیقت در پی اختراعِ روشِ اختراع) از حدود شصت سال پیش تا کنون در مجموع بیش از 2.000.000 پروانه ثبت اختراع را تحلیل نموده اند و با تحقیق و بررسی های فراوان در شاخه های مختلف علوم، نتایج شگفت آور زیر را ارائه نمودند:

1.       مسائل و راه حل ها ـ چه در صنایع و چه در علوم ـ تکرار شده اند؛

2.       الگوهای تکنیکی پیشرفت و تکامل در صنایع و علوم تکرار شده اند؛

3.       در تمامی ابتکارات، اثر علمی مباحث خارج از موضوع اصلی در پیشرفت مسائل نقش مهمی داشته است. (فیض بخش، 1381، ص 79- 80)

بر همین اساس، تفکر تریز سعی می کند مسئله اصلی را با مسئله ای معادل که راه حل آن بررسی و ایجاد شده جایگزین نماید و از این طریق به حل آن بپردازد. (ترنینکو، زوسمن و زلاتین، 1380، ص 18)

  

ترنینکو، جان؛ زوسمن، آلا؛ زلاتین، بوریس (1380). TRIZ نوآوری نظام یافته. ترجمه مصطفی جعفری... [و دیگران]. تهران: رسا.

فیض بخش، علیرضا (1381). درباره خلاقیت. تهران: باران.

   


 
۷۰. در قفسه
ساعت ۱۱:٢٠ ‎ق.ظ روز ۱۸ بهمن ۱۳۸٦ 

  

نـشسـتـه اند هـزاران كـتـاب در قـفـسـه      زبـون و ساكت و پـر اضـطـراب در قـفسـه

يـكي بــزرگ تـر از ديـگـران، قـديـمـي تـر      مـلـقـبـنــد بــه عـالـيـجـنــاب در قـفـســه

مـراقبـش دو سه گردن كلفت دور و برش      كه تـا تـكـان نـخـورد آب از آب در قـفـسـه

خـزانـه دار عـددهـاي دولـتــش شـده انـد     كـتـاب هـاي درشت حـسـاب در قـفـسـه

  

كـتـاب هـاي مـقـدس، كـتـاب هـاي ملول      خـزيـده انــد بـه كـنــج ثـواب در قـفـســه

كـتـاب هـــاي اصــول و فـــروع بـيــــداري      نشسته اند هـمـه گيـج خواب در قـفسه

نـشـسـتـه انـد دو زانـو كـتـاب هاي دعــا      هـزار وعـده ي نـامـسـتـجـاب در قـفـسه

كتـاب فـلسفـه با ژست عـاقـلانه ي پـوچ      نشستـه محكـم و حاضر جواب در قفسه

  

كتاب شعر دهن بسته است و توي دلش      نخـوانده مـانده غزل هاي ناب در قفسـه

كتابخـانه ي تاريـك و پــرده هـاي عبــوس      هـواي مـرده ي بـي آفـتــاب در قـفـسـه

كبـوتـر دل دفتـرچـه هاي خـاطــره، خـون      شكستـه بال و غريب و خـراب در قفسـه

كپك زده رد دنـدان بـه نـان خشـك خيــال      كپك دميــده بـه بـطــري آب در قـفـســه

غـروب، سكتــه و سيـگار روشـن شـاعـر

و رقـص شعـلـه و دود كـبـاب در قـفـسـه

  

 

شعر از: علي محمد مودب ـ مجموعه « الف های غلط »

  


کلمات کلیدی:
 
69. مهارت تفكر
ساعت ٢:٢۱ ‎ق.ظ روز ۱٢ بهمن ۱۳۸٦ 

  

آدم ها به هر حال دارند به يك چيزي فكر مي كنند! آيا اين همه «تمرين تفكر» باعث مي شود ما متفكران بهتري شويم؟

ادوارد دو بونو به اين سوال پاسخ مي دهد:

متاسفانه خير! يك روزنامه نگار 60 ساله را در نظر بگيريد كه در طول عمرش روزانه هزاران كلمه را دو انگشتي تايپ كرده باشد. او اگر 100 سال ديگر هم به همين ترتيب به كارش ادامه دهد، يك تايپيست ماهر (كه تمام انگشتانش را به كار مي گيرد) نخواهد شد. يك دوره آموزشي است كه به همراه تمرينات، كارساز خواهد بود.

پس اگر سال ها ضعيف فكر كنيم، سرانجام آدمي خواهيم بود كه در ضعيف فكر كردن بسيار ماهر است! تمرين تفكر كافي نيست. تمرينات ما بايد در راستاي هدف، صحيح و روشمند باشند.

  


کلمات کلیدی: