Metaphorical Thinking : تفکر استعاری

در ديگر دنياها بگرديد، بنگريد، بشنويد و بپرسيد. سپس به دنياي خود باز گرديد و از مفهوم هاي تازه، راهي نو براي انجام كارهايتان بسازيد. چارلز هندی

۲۶. بيونيک- قسمت دوم
ساعت ۱۱:٠٢ ‎ب.ظ روز ٢٧ آبان ۱۳۸٥ 

  

آیا سازندگان دستگاهها نمی توانند پاره ای از شِماها را از دستگاههای آفریده شدۀ طبیعی - موجودات زنده- وام بگیرند؟  با این اندیشه بود که دانش بیونیک به وجود آمد. (میرونوف، 2536: 22- 23)

اما تقلید از طبیعت چه مزیتی دارد؟  می توان فرض کرد که هر جاندار کنونی کرۀ زمین  محصول میلیون ها سال تکامل است. ساده ترین راه بهره برداری  تقلید صادقانه از آنهاست. (ژراردن، 1360: 15)

البته هدف بیونیک بازسازی و کپی صرف از موجودات زنده نیست، بلکه آنچه اهمیت دارد، به کار گرفتن اصول و قواعد طبیعت و سازش آنها با یکدیگر است. (ژراردن، 1360: 229)

به همین منظور، مهندسان بهتر دیدند که دستگاههای خود را تا اندازه ای کنار بگذارند و به زیست شناسان بپیوندند تا با این اصول طبیعی بیشتر آشنا شوند. (میرونوف، 2536: 141)

-------------------- ( منابع ) --------------------

ژراردن، لوسین (1360). بیونیک: تکنولوژی از جانداران الهام می گیرد. ترجمه محمود بهزاد و پرویز اقوامی. تهران: سروش.

میرونوف، ایگور (2536). بیونیک: مهندسان در آموزشگاه طبیعت. ترجمه صادق حداد کاوه. تهران: گوتنبرگ.

  


کلمات کلیدی:
 
25. بيونيك- قسمت اول
ساعت ٦:٠٥ ‎ق.ظ روز ٢٠ آبان ۱۳۸٥ 

  

«بیونیک» یک دانش مقلد است. این دانش  چگونگی كاركرد ارگانهای موجودات زنده را جهت به كارگيری آنان در مدلهای صنعتی، مورد مطالعۀ علمی قرار می دهد. اساس بیونیک بر تفکر استعاری بنا شده است.

یک نگاهی به  اینجا  بیندازید.

  


کلمات کلیدی:
 
۲۴. دو حدیث از امام علی (ع)
ساعت ٧:۱٤ ‎ق.ظ روز ۱٢ آبان ۱۳۸٥ 

 

غايَةُ الفَضائلِ العِلمُ: اوج فضيلتها دانش است.

لا عِلمَ كالتَّفكُّرِ: هيچ دانشى چون انديشيدن نيست.

منبع: منتخب میزان الحکمه

 


کلمات کلیدی:
 
۲۳. نسبيت زبانی
ساعت ٩:٠٥ ‎ق.ظ روز ٥ آبان ۱۳۸٥ 

  

That which we call a rose

By any other name

Would smell as sweet.

بر خلاف این جملۀ جاودان که شکسپیر (در نمایشنامۀ رومئو و ژولیت) بر زبان ژولیت جاری می سازد،  بنيامين لی  وورف ادعا می‌کند که اندیشه های ما شدیداً متاثر از زبانی هستند که با آن سخن می گوییم.

این زبان شناس امريكايي با ارائه فرضیۀ «نسبیت زبانی» کوشید تا نشان دهد تجربيات ادراكي و شناختي افراد، از کانال سیستمی فراهم می آید كه زبان موجود در جامعه در اختيار ایشان قرار داده است.

به قول او: "معمولاً تمایل داریم كه زبان را تكنيكي ساده براي تبیین درونياتمان به شمار آوریم، در صورتي كه زبان  تجربيات ما را از جهان خارج، طبقه بندي و سازماندهي مي كند."

  


کلمات کلیدی: