Metaphorical Thinking : تفکر استعاری

در ديگر دنياها بگرديد، بنگريد، بشنويد و بپرسيد. سپس به دنياي خود باز گرديد و از مفهوم هاي تازه، راهي نو براي انجام كارهايتان بسازيد. چارلز هندی

37. بازتاب دانش- مكانيسم تفكر
ساعت ۳:۱٢ ‎ب.ظ روز ٢٧ بهمن ۱۳۸٥ 

  

«بازتاب دانش: نشريه اي درباره شناخت، مغز و رفتار» با رويكرد ميان رشته اي، به سردبيري دكتر حبيب الله قاسم زاده منتشر مي شود.

براي تهيه شماره اول اين فصل نامه (پاييز 85) يا اشتراك آن، به  انتشارات ارجمند مراجعه كنيد: تهران- بلوار كشاورز- بين كارگر و 16 آذر- شماره 320- تلفن: 88977002- 88979544

انجمن علمي مهندسي مكانيك سلسله جلساتي (حدود 8 جلسه) با موضوع «مكانيسم تفكر» برگزار مي كند. دوست خوبم، كاظم خليفه زاده (دانشجوي ارشد طراحي صنعتي) در اين نشست ها به تبيين مدل هاي تفكر و جنبه هاي مختلف آن، نحوه خلاق تر انديشيدن، پيشرفته سازي و پايدار نمودن انديشه و... مي پردازند.

اين جلسات انشاء الله از اسفند ماه امسال آغاز خواهد شد. علاقه مندان براي ثبت نام مراجعه كنند به: تهران- امير آباد- دانشكده فني دانشگاه تهران- گروه مهندسي مكانيك- دفتر انجمن علمي

  


کلمات کلیدی:
 
۳۶. سخنانی از استاد موحد
ساعت ٦:۱۳ ‎ق.ظ روز ٢٤ بهمن ۱۳۸٥ 

  

·         «ما در دنیای استعاره زندگی می کنیم.»  (دقيقه 4:30)

·         استعاره یعنی یافتن مشابهت در عدم مشابهت.  (دقيقه 7:30)

·         «استعاره اگرچه در زبان شکل می گیرد، زبان را جا می گذارد، [و] فراتر از زبان می رود.»  (دقيقه 27:30)

  

استاد ضياء موحد

سخنراني كامل  استاد ضياء موحد را از  اينجا  دريافت كنيد.

   


کلمات کلیدی:
 
۳۵. چکيده مقاله
ساعت ۱۱:۱٢ ‎ب.ظ روز ۱۸ بهمن ۱۳۸٥ 

  

«جاي خالي تفكر» عنوان مقاله اي است كه براي همايش دانشجویی «چالش هاي علم اطلاعات» مي نويسم. چكيده آن را بخوانيد:

  

امروزه علم و فناوری دنیا را به مرحله بهره برداری رسانده است. كليد اصلي اين بهره برداري، نخست دسترسي به اطلاعات و سپس كار مناسب بر روي آن مي باشد. اين مقاله بر لزوم توجه به بعد دوم تاكيد مي نمايد.

در اين مقاله لزوم استفاده آگاهانه از تفكر و نقش آن در خلاقيت مورد بررسي قرار مي گيرد. ابتدا با گذري بر انواع تفكر، قابليت هاي آن نمايش داده شده، آنگاه اهميت تفكر در حوزه تخصصي كتابداري و اطلاع رساني تبيين مي گردد. همچنين ضمن آسيب شناسي فرهنگي، اهميت جنبه كشف شدني علم (در مقابل جنبه كسب شدني آن) خاطر نشان مي گردد.

مقاله حاضر  نقش فراشناخت در كارآفريني دانشگاهي را نيز بررسي نموده و در نهايت، ضرورت آموزش تفكر را در دوره هاي تحصيلي كتابداري پيش مي نهد.

  


کلمات کلیدی:
 
۳۴. تلفيق نامتجانس ها
ساعت ٢:٤۸ ‎ب.ظ روز ۱٢ بهمن ۱۳۸٥ 

   Printing Press, Johannes Gutenberg

«پرس انگور» دستگاهي است كه بوسيله آن  آب انگور را در سطح وسیعی مي گيرند. «دستگاه ضرب سكه» هم كه برايمان آشناست. كارش حك كردن تصوير يك قالب بر روي سكه ها است.

اين دو مفهوم ظاهراً هيچ ربطي به هم ندارند. اما...  

با تركيب همين دو مفهوم بود كه جرقه اي در ذهنش ايجاد شد. او از خود پرسيد: «چه مي شد اگر مشتي از اين سكه هاي ضرب شده را زير دستگاه پرس انگور مي گذاشتم و فشارشان مي دادم تا اينكه تصويرشان روي ورق ظاهر مي شد؟» 

او كسي نبود جز «يوهان گوتنبرگ» مخترع «ماشين چاپ» !

 آيا شما با تكنيك هاي  ارتباط اجباري (Forced Association)، سينكتيكس (Synectics) و... آشنا هستيد؟

  


کلمات کلیدی:
 
۳۳. قلب تاريخ
ساعت ۱۱:٢۸ ‎ق.ظ روز ٥ بهمن ۱۳۸٥ 

سيد شهيدان اهل قلم

  

از باب استعاره نیست

اگر عاشورا را قلب تاریخ گفته اند.

  

منبع

  


کلمات کلیدی: